Skillnader mellan Sverige och USA: Part 1

2014-01-15 @ 06:15:06
 
 
Hejsan hoppsan!

Nu när jag har några minuter över så tänkte jag att jag kunde berätta lite roliga skillnader mellan Sverige och USA (eller kanske mer Utah och Morgan men aja) Så, här kommer en liten lista :)
 
  • Människor i Usa är allmänt mer utåtriktade, sociala och trevligare här. Man behöver inte ens veta varandras namn utan man säger alltid hej och börjar prata. Senast idag när jag var på posten för att skicka iväg ett paket till min familj började jag prata med varje person som kom in där även fast jag inte hade en aning om vilka dem är! Jag tycker verkligen att det är så roligt eftersom folket i Sverige mer är reserverade och helst inte säger mer än vad dem behöver.
 
 
Skulle nog aldrig ha kommit såhär nära mina värdföräldrar om dem inte var så utåtriktade och snälla!
  • Det här med att man är så trevlig har ju sina nackdelar också förståss, dvs att man inte riktigt vet om folk pratar med en för att de verkligen vill eller för att alla bara är så. Det hade jag ganska svårt att förstå mig på i början av mitt år när jag trodde att alla som sa hej till mig i skolan var mina bästa vänner. Jag lärde mig dock fort att det inte var så haha. Det är här en till väldigt stor skillnad kommer in, dvs att folk bara säger saker utan att dem menar det på riktigt. Detta är vad jag hör every single day av personer jag inte ens är så bra kompis med: "Oh Eller you are just so cute, I love you so much", "ELLEN I LOVE YOU", "I love your clothes today Ellen, you always look so pretty I just love you", "You are so adorable, I freacking love you girl" OSV OSV OSV.. Herre min gud säger jag bara! Såklart, till vissa av dessa människor säger jag ju samma sak tillbaka för att jag känner att jag vill, men till andra personer SOM JAG INTE ENS KÄNNER flippar jag ur lite haha. Dem behandlar verkligen den där meningen som om den inte var värd mer än ett handlsag eller nåt. Jag vet inte hur ni käner men för mig så betyder meningen "Jag älskar dig" väldigt mycket, och jag säger det ju bara till dem som jag känner att det stämmer in på, och jag springer inte runt och säger det till alla jag ser liksom. AJA, väldigt amerikanskt måste jag säga :)
Haha, ja detta är påriktigt 2 tjejer som säger sådana saker till mig dagligen! Jag är deras bestfriend också:) känns bra :-)
  • En av de största skillnaderna är nog ändå maten. Herre vart ska jag börja... →De gillar inte att äta grönsaker, →de äter kött tre gånger varje dag, →de äter kakor till frukost, →de äter chips som tillbehör till middagen, →de äter helt utan kniv (även fast det ibland är saker som man måste skära),→ de gillar inte att hacka, skära eller nåt sånt så dem köper färdighackade grönsaker (tex som vitlök på burk, mums), →de tror på att "aldrig vara hungrig" så de går bokstavligen runt och äter varje minut, →de äter från papperstalrikar för att slippa diska, →De ska vara efterrätt till varje måltid (får alltid efterätt till lunch i skolan), →De gillar inte att göra mer än vad de egentligen behöver så middagen är mest bara longkok elelr micromat haha
 
  • Religionen dårå.. Hm vart ska jag börja? 99.9% av morgans befolkning är ju Mormoner, eller som dem säger det LDS. Kyrkan de går till heter "church of jesus christ and latter day saints" och är liksom en inrikting på kristendomen. Jag har dock aldrig riktigt fått klart för mig vad som är skillnad på den religionen och vanlig kristendom men för det första ser ju kyrkan helt annorlunda ut. De går dit varje söndag och sen när man ska gifta sig gör man det i "the temple". Det är ju i Salt Lake city templet jag har varit några gånger och det är ju bara så fint! Slänger in en bild på det här nedanför :). Sedan tror de också på jättestarka familjer och man får i averege ca 5barn här, precis som mina förädrar. Det är liksom inget konstigt all, hellre för många än för få haha! Aja, sedan gör deras religion att de är väldigt snälla och hängivna också vilket jag tycker är toppen! Det är ofta personer i kyrkan som berättar om att de haft det svårt med ekonomin eller nåt så, helt plötsligt en dag, står en säck full med pengar på deras veranda som hela kyrkan samlat ihop till dem. Tycker det är så så fint gjort. Vi behöver mer sånt i Sverige!
 Åh det är så fint! <333333

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0